Funkcje czasu wolnego:

Kreatywna – polegająca na zaspokajaniu potrzeb samorealizacji jednostki, rozwijaniu zainteresowań i aspiracji, umiejętności i sprawności, wykrywaniu i rozwijaniu uzdolnień i talentów, zbliżaniu do różnych dziedzin życia społeczeństwa, kształtowaniu postaw twórczych i predyspozycji do kierowania własnym rozwojem rekreacyjna – przejawiają się głównie w organizowaniu wypoczynku, zabawy i rozrywki


Kształcącą – która wyraża się w rozwijaniu zainteresowań nauką i techniką oraz kształtowaniu postaw naukowo-badawczych


Opiekuńczą – wiąże się ona z tworzeniem warunków do zaspokajania podstawoywch potrzeb dzieci i młodzieży, przeciwdziałaniu czynnikom zagrażającym życiu i zabezpieczającym rozwój, wyrównywaniu braków rozwojowych, kompensowaniu niedomagań w funkcjonowaniu rodziny itd.


Integracyjną – ukierunkowaną na zbliżanie do siebie ludzi w danej strukturze społecznej lub między różnymi strukturami społecznymi środowiskową – dotyczącą wzmacniania więzi środowiskowych, rozwijania i wzmacniania motywacji do działalności społecznej, inicjowaniu działania instytucji środowiskowych ukierunkowanych na zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej